ONKALOn henkilökuilun teräsrakenteiden asennustyöt ovat alkaneet

5.11.2020

Käytetyn polttoaineen loppusijoitustiloihin johtavan henkilökuilun asennukset alkoivat syyskuussa. ONKALO-alueen maisemaan on ilmestyi alkusyksystä työtä varten uusi nosturi.

Käytetyn polttoaineen loppusijoitustiloihin johtavan henkilökuilun asennukset alkoivat syyskuussa. ONKALO-alueen maisemaan on ilmestyi alkusyksystä työtä varten uusi nosturi.

Teräsrakenteiden esivalmistus tehdään Keski-Suomessa ja Etelä-Pohjanmaalla. Henkilökuilun teräsristikko kootaan 48 erillisestä lohkosta.

Teräsrakenteiden asentaminen ONKALOn henkilökuiluun on aloitettu Eurajoen Olkiluodossa. Henkilökuiluun asennettava teräsristikko on valmistuttuaan noin 460 metriä korkea ja sen lähtöpiste on tasolla -455 metriä.

Kaikkiaan 230 tonnia painavasta teräsrakennelmasta muodostuu henkilöhissin hissikuilu sekä tukirakenne maan pinnalta alas ONKALOon kulkeville vesi- ja viemäriputkille sekä sähkökaapeleille. Syyskuun alussa alkaneeseen asennusurakkaan on varattu aikaa puolisen vuotta.

Ennen teräsrakenteiden asentamista henkilökuilu lujitettiin pulteilla ja verhoiltiin duplex-teräksestä valmistetuilla levyillä. Tämä urakka valmistui huhtikuussa.‍

Teräslohkon laskeminen henkilökuiluun syyskuun 2020 lopulla

- Esityöt teräsrakenteiden valmistamiseksi aloitettiin syksyllä 2019 valmistamalla testikappaleet. Kun nämä todettiin toimiviksi, voitiin aloittaa ristikoiden valmistus sarjatyönä Nordec Oy:n tuotantolaitoksilla, Posivan Kuilut-projektin projektipäällikkö Jarno Säippä kertoo.

Teräs tekee pitkän matkan ennen päätymistään henkilökuiluun. Hitsaustyöt tehdään Nordecin Pieksämäen tehtaalla, josta osat viedään kuumasinkitykseen Laukaan Lievestuoreelle Aurajoki Oy:lle. Sieltä teräsosat kuljetetaan Etelä-Pohjanmaalle Nordecin Alavuden tehtaalle, jossa niistä kootaan noin 9 metriä pitkä teräsristikon lohko, jonka sisämitat ovat noin 2,3 x 3 metriä.

Tunnelin ristikko muodostuu 48 toisiinsa kytkeytyvästä lohkosta. Ristikon osista noin kaksi kolmasosaa on valmiina, loput valmistuvat lähiaikoina Alavudella.

- Alavudella ristikoihin asennetaan muun muassa kaapelihyllyt, vesiputket, hätäpoistumistikkaat ja hissijohteet. Siellä myös testataan, että osat sopivat toisiinsa kuin legopalikat, sillä kuilussa rakenteita ei voida enää työstää, työmaapäällikkö Heikki Laine Nordec Oy:stä kertoo.

Rakenteet lasketaan kuiluun hitaasti

Olkiluotoon tuodaan maantiekuljetuksena kerrallaan vain kaksi ristikon lohkoa.

- Teräsristikon lohko on purettava Olkiluodossa neljään osaan, jotta osat saadaan mahtumaan nostinlaiterakennuksessa olevasta aukosta tasolle -11 koottavaksi uudelleen. Nosturi toimii nostinlaiterakennuksen vieressä, Laine tarkentaa.

Tasolla -11 henkilökuilun päällä on kiskoilla liikuteltava teräslevy, jonka päällä osat jälleen liitetään toisiinsa. Kun lohko on koottu, teräskansi avataan ja noin 8 tonnia painavan rakenteen matka maan syvyyksiin alkaa.

- Ensimmäisen ristikkolohkon laskeminen tasolle -455 kesti noin neljä tuntia. Massiivisen osan laskeminen on tehtävä varovasti, jotta se ei vahingoita henkilökuilun seinämän rakenteita. Tavoitteena on asentaa kolme lohkoa viikossa, eli rakennelma nousee noin 27 metrin viikkovauhtia, Laine kertoo.

Asentajia varten henkilökuiluun on asennettu tilapäinen työlava, jonka avulla he pääsevät kuiluun lasketun ristikon äärelle.

- Asentajat kiinnittävät ristikon pulteilla ja vaakatuilla henkilökuiluun. Myöhemmin rakenteeseen liitetään vielä sähkö- ja putkilinjoja. Henkilöhissi päästään asentamaan loppuvuodesta 2021 kaikkien esitöiden jälkeen, Jarno Säippä kertoo.

Nordecin Heikki Laine kertoo, että asentajat tekevät vaativissa olosuhteissa tarkkuutta vaativaa työtä.

- Teräsristikon on oltava täysin suora, sillä sen sisällä kulkevan henkilöhissin nopeus on noin 12 metriä sekunnissa – siis yli 40 kilometriä tunnissa. Asennustyötä valvoo mittauksin raumalainen Prismarit Oy, Laine kertoo.


Teräslohkot asennettuna kuiluun lokakuussa 2020

Samalla kun tehdasvarusteltuja ristikoita asennetaan henkilökuilussa, Nordecin asentajat tekevät esivalmistetuista osista kuilupihojen eli hissipysäkkien teräsrakenteita. Kuilupihoja on tasojen -11 ja -455 lisäksi tasoilla -90, -180, -290 ja -437. Kaikkiaan teräsrakenteita on asentamassa kahdeksan Nordecin asentajaa.