Maailman ensimmäisten loppusijoitustunneleiden louhinta alkoi Posivan ONKALOssa

7.5.2021

Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksesta vastaava Posiva Oy on aloittanut varsinaisten loppusijoitustunneleiden louhinnan Eurajoen Olkiluodossa. Louhinnan aloittaminen on Posivalle merkittävä virstanpylväs, koska sitä on edeltänyt vuosia kestänyt kalliorakentamisen tutkimus- ja kehitystyö. Säteilyturvakeskus (STUK) on todennut louhinnan aloittamiselle asetettujen edellytysten täyttyneen.

- Tähän hetkeen tiivistyy pitkäaikainen kalliorakentamisen tutkimus- ja kehitystyö, jonka tuloksena ovat suomalaiseen peruskallioon soveltuvat ydinlaitoksen rakentamisen menettelyt. Menetelmien kehittäminen alkoi ONKALOn® rakentamisella jo vuonna 2004, Posivan rakennuspäällikkö Juha Riihimäki kertoo.

Seuraavan puolentoistavuoden aikana louhittavat viisi ensimmäistä tunnelia ovat alku mittavalle urakalle. Loppusijoituslaitoksen sadan vuoden käyttöaikana louhitaan arviolta sata loppusijoitustunnelia, joiden yhteispituus on noin 35 kilometriä. Yhden tunnelin enimmäispituus on 350 metriä. Tunnelin korkeus on noin 4,5 ja leveys noin 3,5 metriä.

Viiden ensimmäisen tunnelin louhinta on osa noin 500 miljoonan euron EKA-projektia, jonka yhteydessä Posiva rakentaa ja varustelee kaikki loppusijoitustoiminnassa tarvittavat laitokset sekä aloittaa loppusijoituksen ensimmäisessä loppusijoitustunnelissa. EKA-projekti merkitsee ytimekkäästi sitä, että Posiva on ensimmäisenä maailmassa toteuttamassa käytetyn ydinpolttoaineen geologista loppusijoitusta.

- Yhteen tunneliin asennetaan noin 30 kapselia riippuen hyväksyttyjen loppusijoitusreikien määrästä. Siihen taas vaikuttaa kallion rakenteiden perusteella määriteltävä soveltuvan kallion määrä. Yhden tunnelin 30 kapseliin mahtuu noin 65 tonnia käytettyä ydinpolttoainetta, kertoo Riihimäki.

Käytetyn ydinpolttoaineen kapselointi ja kapselien sijoittaminen loppusijoitusreikiin alkaa, kun valtioneuvosto on myöntänyt loppusijoituslaitokselle käyttöluvan.

- Tämän hetken arvion mukaan loppusijoitustoiminta alkaa 2020-luvun puolivälissä, Posivan ohjelmapäällikkö Kimmo Kemppainen kertoo.

- Nyt aloitettu tunnelien louhinta ja lujitukset tiukkojen viranomaisvaatimusten mukaan merkitsevät Posivalle siirtymistä ONKALOn kaikkein vaativimman kalliorakennejärjestelmän toteuttamiseen, Kemppainen sanoo.

Posivan työmaa-alueella työskentelee tällä hetkellä kymmeniä urakoitsijoita ja noin 300 henkilöä.

Lisätietoja:
Janne Mokka, toimitusjohtaja, Posiva Oy

Haastattelupyynnöt:
Pasi Tuohimaa, viestintäpäällikkö, Posiva Oy, puh. +358 40 5445001