Posivan viimeinen maanalainen tuotantolaite valmis laiteintegraatioon
Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitukseen kehitetyt ainutlaatuiset teknologiset ratkaisut etenivät jälleen, kun Posivan viimeisen maanalaisen tuotantolaitteen, kapselin siirto- ja asennusajoneuvon (KSAA:n), tehdastestit saatiin vietyä läpi onnistuneesti. Laite on siirretty valmistajalta Porin testausasemalle, jossa se kytketään laiteintegraatiossa osaksi Posivan ohjausjärjestelmää.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että valmistusprosessin jälkeen valmiiseen laitteeseen kytketään vielä navigointi ja autonominen ajo. Laitetta käytetään etäyhteydellä radioaktiivisen loppusijoituskapselin siirroissa maan alla.
Kapselin siirto- ja asennusajoneuvo on varsin massiivinen laite. Se on 12,5 metriä pitkä ja painaa peräti 87 tonnia. Muut strategiset mitat kapeaan loppusijoitustunneliin ovat kolmen metrin leveys ja 3,4 metrin korkeus.
- Kapselin siirtolaitteen valmistuminen valmistajan tiloissa tehtävissä tehdastesteissä on taas yksi merkittävä askel kohti käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksen aloittamista, Posivan laiteintegraation projektipäällikkö Eero Väisänen sanoo.
Laiteintegraation jälkeen Posivan jo kapselointilaitoksella alkanut koko loppusijoitusprosessin koekäyttö pääsee jatkumaan myös maanalaisissa loppusijoitustiloissa.
Koekäytössä loppusijoituslaitoksen toiminta testataan kokonaisuudessaan, tosin vielä ilman käytettyä polttoainetta. Laitoksessa on monia uniikkeja, vuosikymmenten tutkimustyön tuloksena syntyneitä laitteita ja järjestelmiä, joita käytetään nyt ensimmäistä kertaa yhdessä. Siksi koekäyttöä kutsutaan myös yhteistoimintakokeeksi. Se kestää useita kuukausia.
Teksti: Pasi Tuohimaa
Kuva: Jouni Tiainen