Etäohjatut kapselitrukit operoivat kapselivarastojen ja -hissin välillä

22.1.2025

Etäohjattu kapselitrukki kuljettaa valmiin loppusijoituskapselin hitsauksen ja koneistuksen jälkeen kapselointilaitoksen varastoon. Myöhemmin sama trukki hakee kapselin sieltä hissiin ja kuljetettavaksi 430 metrin syvyyteen. Maanalaiselta hissiasemalta toinen kapselitrukki kuljettaa kapselin jälleen uuteen varastoon odottamaan varsinaista siirtoa loppusijoitusreikään.

Kapselitrukki painaa 4,7 tonnia ja se pystyy nostamaan jopa 30 tonnin kuorman. Sen huippunopeus kapselin kanssa on 0,1 metriä sekunnissa ja ilman kuormaa 0,2 metriä sekunnissa. Laitteen pituus on kolme metriä, leveys 1,35 metriä ja korkeus lattiasta antenniin 2,2 metriä. Tuiki tarpeellisen siirtolaitteen on valmistanut Pietarsaaressa, Suomessa toimiva Ab Solving Oy. 

Posivan järjestelmävastaavan Tommi Ristimäen mukaan akkukäyttöinen kapselitrukki osaa itse navigoida eli kulkea laitoksella. Ainoastaan kapselivarastoissa sitä etäohjataan kapselointilaitoksen ohjaamosta.

Kapselitrukeissa on lisävarusteena myös hinausvarustelu. Tämä tarkoittaa sitä, että jos jostain syystä trukki hyytyisi jonnekin, toinen trukki voi käydä hinaamassa sen pois, Ristimäki sanoo.

Posivalla on toistaiseksi kaksi samanlaista kapselitrukkia, toinen toimii maan pinnalla kapselointilaitoksessa, toinen maanalaisessa kapselivarastossa. Kolmannen trukin on määrä saapua Olkiluotoon syksyllä.


Koekäyttö varmistaa loppusijoituksen turvallisuuden

Posivan koekäyttö kapselointilaitoksen osalta jatkuu edelleen viimeisen eli viidennen kapselin osalta. Osa valmiista kapseleista on jo siirretty kapselihissillä maanalaiseen kapselivarastoon. Yksi kapseli on koemielessä myös nostettu maan alta takaisin maan pinnalle.

Koekäytön viimeisessä vaiheessa myöhemmin tänä vuonna siirrytään maan alle koekäyttämään peruskalliossa sijaitsevaa loppusijoituslaitosta. Silloin testataan teknologiaa ja toimintatapoja noin 430 metrin syvyydessä ONKALOssa®.

Maan alla loppusijoituskapselit siirretään varastosta loppusijoitusreikiin ja niiden ympärille asennetaan bentoniittitäyttö. Siirtoon ja bentoniittitäyttöön on siihenkin kehitetty ainutlaatuista teknologiaa. Esimerkiksi kapselin siirto- ja asennusajoneuvo on 12,5 metriä pitkä ja painaa 87 tonnia. Syvällä kallioperässä koekäyttö osoittaa laitteiden suorituskyvyn.

Ennen kapselin sijoittamista loppusijoitusreikään asennetaan puskurin asennusjärjestelmällä bentoniittisavesta valmistetut lohkot. Loppusijoituskapseli ei ole missään vaiheessa kosketuksissa suoraan kallioon, koska sen alla, ympärillä ja päällä on bentoniittia. Paisuessaan bentoniitti muodostaa tiiviin puskurin kapselin ja kallion väliin.

Kun kaikki neljä (viides on haettu ylös) testikapselia on koekäytössä sijoitettu loppusijoitusreikiin, käytävä täytetään rakeisella bentoniitilla eli granulilla ja sen eteen valetaan teräsbetonitulppa – aivan kuten varsinaisessa loppusijoituksessa.

Koekäytössä oikean käytetyn ydinpolttoaineen sijasta käytetään ei-radioaktiivisia harjoituselementtejä. Koekäytössä osoitetaan koko loppusijoitusprosessin toimivuus ja henkilöstön valmius teolliseen loppusijoitustoimintaan. Koekäyttö alkoi elokuussa 2024.

Teksti: Pasi Tuohimaa

Kuvat ja video: Tapani Karjanlahti