Kapselin siirto- ja asennusajoneuvo saapui Olkiluodon testiasemalle
Posivan hanke käynnistää käytetyn ydinpolttoaineen turvallinen loppusijoitus lähenee maaliaan, kun viimeinenkin maanalainen tuotantolaite eli kapselin siirto- asennusajoneuvo saapui myöhään tiistai-iltana Porista Olkiluodon testausasemalle.
Kapselin siirto- ja asennusajoneuvo on massiivinen laite. Se on noin 12 metriä pitkä ja painaa 92 tonnia ilman kapselia. Leveyttä sillä on kolme metriä ja korkeutta 3,4 metriä.
Laite pääsee Olkiluodon testihallissa ensimmäistä kertaa tositoimiin eli nostamaan ja laskemaan noin viisimetristä ja 25 tonnia painavaa ja halkaisijaltaan 1050 millimetristä testikapselia testireikään. Kapselin siirto- ja asennusajoneuvo on varsin massiivinen laite. Se on noin 12 metriä pitkä ja painaa 92 tonnia ilman kapselia. Muut strategiset mitat kapeaan loppusijoitustunneliin ovat kolmen metrin leveys ja 3,4 metrin korkeus.
- Tämä on todella merkittävä virstanpylväs Posivalle, kun kohta ensimmäistä kertaa pääsemme nostamaan ja laskemaan kapselia tuotantolaitteella reikään. Varmistamme samalla, että laite pystyy vaatimusten mukaiseen asennustarkkuuteen. Kyse on kuitenkin millimetreistä, kehityspäällikkö Ari Maarni Posivalta sanoo.
Keskeinen laite
Ydinturvallisuusluokiteltu kapselin siirto- ja asennusajoneuvo on maanalaisen loppusijoittamisen olennaisin osatekijä. Laite nostaa suljetun loppusijoituskapselin kapselivarastosta massiivisen säteilysuojaputken sisälle, siirtää sen loppusijoitustunneliin ja asentaa kapselin turvallisesti 8,5 metriä syvään loppusijoitusreikään.
Laitteeseen on kytketty navigointi ja se kykenee autonomiseen ajoon. Laitetta käytetään etäyhteydellä radioaktiivisen loppusijoituskapselin siirroissa maan alla.
Testihallissa tehtyjen testien jälkeen kapselin siirto- ja asennusajoneuvo palautetaan vielä vuodenvaihteessa Porin testaushalliin viimeisiä säätöjä ja asennuksia varten. Keväällä koko loppusijoituslaitoksen koekäyttö voi edetä maan alle autenttisiin olosuhteisiin. Tosin edelleen käyttäen koeloppusijoituskapseleita. Koeloppusijoituskapselit eivät sisällä käytettyä polttoainetta.
Posivan tavoitteena on aloittaa käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoittaminen vuoden 2026 aikana.
Teksti: Pasi Tuohimaa
Kuva: Pasi Rantamäki