ONKALOn henkilökuilun lujitus valmistui

26.8.2020

ONKALOn® henkilökuilun lujitustyöt saatiin päätöksen huhtikuussa. Seuraavaksi henkilökuiluun asennetaan vuotovesikourut ja rakenteet henkilöhissiä varten.

ONKALOn® henkilökuilun lujitustyöt saatiin päätöksen huhtikuussa. Seuraavaksi henkilökuiluun asennetaan vuotovesikourut ja rakenteet henkilöhissiä varten.

–Lujitustyön suunnittelu aloitettiin vuonna 2018. Menetelmää testattiin alkuvuodesta 2019, sillä täysin samankaltaista rakennetta ei aikaisemmin ole toteutettu. Samalla varmistuttiin siitä, että menetelmä täyttää sekä viranomaisten että tekniset vaatimukset. Varsinainen urakka aloitettiin toukokuussa 2019, kertoo Posivan Kuilut-projektin projektipäällikkö Jarno Säippä.

Työn kuluessa eteen ei tullut suuria yllätyksiä, vaikka matkalla tiedettiin olevan rikkonaisia kalliovyöhykkeitä. Pääurakoinnista vastasi YIT Suomi Oy.

–Vain kahdessa kohdassa pultin reikiä oli tiivistettävä veden tihkumisen vuoksi, Säippä kertoo.

Lujitus varmistaa hissin toiminnan

Henkilökuilu on yksi ONKALOn neljästä pystykuilusta. Kuilun valmistuttua sen kautta hoidetaan ONKALOn pystysuuntainen henkilöliikenne. Henkilökuilun nousuporaus aloitettiin vuonna 2007. Vaiheittain toteutetut poraukset saatiin valmiiksi vuonna 2014. Maan pinnalta loppusijoitustiloihin kulkevat myös ajotunneli sekä kapselikuilu ja kaksi ilmanvaihtokuilua.

–Lujitus on osa hissin asennuksen valmistelua. Sen avulla estetään löyhän kiviaineksen irtoaminen kalliosta ja varmistetaan henkilöhissin turvallinen toiminta kuilussa.

Lujitus toteutettiin 1,5 metrin pituisilla pulteilla. Jokaisella 1,4 x 1,4 metrin kokoisella alueella on yksi lujituspultti, ja kaikkiaan niitä on asennettu kuiluun noin 3500. Pultit ja niihin asennetut aluslevyt hoitavat myös teräslevyjen ankkuroinnin kallioon. Teräslevyt limitettiin asennettaessa ja kiinnitettiin toisiinsa levyankkureilla, joita työhön käytettiin noin 6600.

–Kuilu on verhoiltu lujasta ja korroosionkestävästä duplex-teräksestä valmistetuilla levyillä. Yhden levyn paksuus on kaksi millimetriä, paino 70 kiloa ja koko 1,5 x 3 metriä. Yhteen lujituskerrokseen asennettiin aina 11 levyä, Jarno Säippä kertoo.

Asentajilla vaativat olosuhteet

Asennustyö toteutettiin ylhäältä alaspäin. Työskentelyä varten rakennettiin kuiluun sopiva työlava, jota laskettiin työn kuluessa alaspäin.

–Lavalla mahtui kerrallaan työskentelemään kolme työntekijää. Työskentely kuilussa vaati asentajilta teknisen ammattitaidon lisäksi myös henkistä kestävyyttä. Vaativien olosuhteiden vuoksi työturvallisuuteen kiinnitettiin luonnollisesti erityistä huomiota, Säippä kertoo.

Seuraavaksi henkilökuiluun asennetaan vuotovesikourut, joilla kerätään lujitusrakenteen takana liikkuva vuotovesi. Elokuussa aloitetaan henkilöhissiin liittyvien rakenteiden ja tekniikan asennus. Itse hissi asennetaan syksyllä 2021. Kaksoiskorisen KONE-henkilöhissin käytettävissä oleva kuorma on 2 x 20 henkilöä (tai 2 x 1500 kiloa), nostonopeus 8 metriä sekunnissa ja nostokorkeus 450 metriä.

–Henkilökuilussa vilkkain etappi lienee 437 metrin syvyydessä, jossa sijaitsee runsaasti teknisiä tiloja. Hissin alin ”pysäkki” on 455 metrin syvyydessä, jonne myös ajotunneli päättyy, Säippä kertoo.

Myös kapselikuilun lujitus tehdään tänä vuonna. Työ toteutetaan samalla periaatteella kuin henkilökuilun lujitus.