Yhteistoimintakokeen loppusijoitustunnelin louhinta alkoi Posivan ONKALOssa

26.2.2021

Henkilökuiluun rakennettu 460-metrinen teräskehikko olisi maan pinnalla Pohjoismaiden korkein ihmisen valmistama teräsrakennelma. Rakennus- ja asennustyöt ONKALOssa ja kapselointilaitoksessa etenevät vauhdilla osana EKA-projektia. Posiva aloittaa 2020-luvun puolivälissä ensimmäisenä maailmassa käytetyn ydinpolttoaineen geologisen loppusijoituksen.

Eurajoen Olkiluodossa sijaitsevassa maanalaisessa tutkimus- ja loppusijoitustilassa ONKALOssa on aloitettu loppusijoitustunnelin louhinta lähivuosina toteutettavaa yhteistoimintakoetta (YTK) varten. Talven ja kevään aikana louhitaan noin 80 metriä pitkä tunneli, johon porataan yhteistoimintakokeessa neljä loppusijoitusreikää.

Louhintaa on edeltänyt tarkka valmistelu- ja suunnittelutyö yhdessä STUKin kanssa, sillä YTK-tunnelilla simuloidaan oikeaa loppusijoitustunnelia. Kokeeseen liittyvä keskustunneli on louhittu jo aikaisemmin.

- Pääsemme helmikuun aikana 48 metriin saakka, minkä jälkeen louhinta keskeytetään, tunnelin pohja tasataan ja tehdään tarvittavat tiivistykset, kertoo käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksesta vastaavan Posiva Oy:n työmaapäällikkö Kimmo Lehtola.

Lehtola korostaa, että louhinta on menetelmäkoe, jossa erityisen tarkastelun kohteena on lohko välillä 19–48 metriä.

- Kyseisen lohkon alueella tehdään kartoituksia ja maatutkamittauksia. Niillä varmistetaan muun muassa, ettei kalliossa ole vedenvirtausreittejä tai louhinnan aiheuttamaa rikkonaisuutta. Menetelmäkokeella osoitetaan, että pystymme tekemään työn suunnitelmien ja vaatimusten mukaisesti.

Tunnelin louhintaa jatketaan tutkimusten jälkeen ja 80 metriä saavutetaan huhti-toukokuun tienoilla. YTK-tunneli on lyhyempi kuin varsinaiset loppusijoitustunnelit, jotka ovat pituudeltaan tyypillisesti noin 350 metriä.

Vuonna 2023 toteutettavassa yhteistoimintakokeessa testataan loppusijoitusta siihen suunnitellulla teknologialla. Kokeessa kallioon sijoitettavissa kapseleissa ei kuitenkaan ole käytettyä ydinpolttoainetta, sillä tarkoituksena on varmistaa loppusijoitukseen suunniteltujen menetelmien toimivan suunnitellusti. Yhteistoimintakoetta seuraavat myös viranomaiset, jotka tarkastelevat yhteistoimintakokeen prosesseja käyttölupaa ajatellen.

- Kun yhteistoimintakokeen tunneli on valmis, aloitetaan viiden ensimmäisen loppusijoitustunnelin louhinta. Yhdessä tunnelissa aloitetaan varsinainen loppusijoitustoiminta vuoden 2025 tienoilla, kertoo Posivan rakennuspäällikkö Juha Riihimäki.