Ensimmäiset Posivan itse poraamat koeloppusijoitusreiät valmistuneet

21.2.2023

ONKALOn tuotantoporauksen käyttöönotto edistyy testireikien porauksilla. Posiva on saanut porattua omalla miehistöllä ja uudella porakoneella ensimmäiset kaksi loppusijoitusreikää. Reiät ovat yhteistoimintakokeen (YTK) tunnelissa 430 metrin syvyydessä. Porakoneen valmistajan Herrenknecht AG:n työntekijät tekivät porakoneen testiporauksina tunnelin neljä ensimmäistä reikää syksyllä 2022.

Herrenknecht AG:n DHBM-poralaite loppusijoitusreikien poraamiseen.

- Oman miehistön käyttämän DHBM-poralaitteen ensimmäiset reiät ovat merkittävä edistysaskel Posivan siirtymisessä kohti tuotannon aloittamista, ohjelmapäällikkö Kimmo Kemppainen Posivalta sanoo.

- Jo nämä kaksi reikää ovat tuoneet meille paljon tuotantoporauksen käytännön havaintoja. Pieniä uuden koneen käytön aloittamisen karheuksia. Esimerkiksi miten konetta tuetaan, kun tunnelin katto ei olekaan teoreettisen tunneliprofiilin muotoinen. Myös riittävä puhtaan huuhteluveden tarve poralaitteeseen on tullut selväksi, ettei porauksessa syntyvä kiviaines sedimentoidu huuhtelujärjestelmään.

Yhden reiän poraaminen on vienyt aikaa noin kuusi vuorokautta. Kemppaisen mukaan päivät ovat olleet normaalia pidemmät, ja porattu on myös lauantaina. Posivan oma miehistö poraa YTK-tunneliin yhteensä neljä reikää, joten yhteensä tunneliin tulee kahdeksan reikää. Kolmas reikä valmistuu arvoilta viikolla 8. Kaikki neljä reikää ovat valmiina maaliskuun alussa.

Porakonetta käyttää kolme Posivan omaa operaattoria. Paikalla töiden varmistamisessa on vielä ollut mukana kaksi Herrenknechtin edustajaa sekä kaksi saksalaista koneen kunnossapidosta. Posivan työnjohtaja ja valvoja ovat olleet paikalla työtehtäviensä mukaisesti.

Posivan poralaitteen operaattorit ovat Pasi Heino, Marko Niemi ja Lauri Suominen. Työnjohtaja on Jari Isokorpi ja valvoja Jarno Säippä. Yhteistoimintakoe on määrä aloittaa helmikuussa 2024.

Uusin rei­kä kui­vu­mas­sa en­nen tar­kas­tus­mit­tauk­sia.














Teksti: Pasi Tuohimaa
Kuvat: Pasi Tuohimaa ja Jarno Säippä