ONKALOn 'juoksupoika' kävi testattavana loppusijoitustunnelissa

18.8.2023

ONKALOn "juoksupoikana" aikanaan toimiva AGV-alusta kävi testattavana parin päivän ajan Posivan tulevassa käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitustunnelissa. AGV-alusta on kuusipyöräinen nouseva ja laskeva lavetti, joka pystyy nostamaan maksimissaan 50 tonnin kuorman. Sen maksiminopeus on viisi kilometriä tunnissa. Sitä tarvitaan aikanaan säteilevissä tiloissa ONKALOssa siirtämään erilaisia laitteita ja materiaalia.

ONKALOon® tuleva AGV-alusta on liikkuva lavetti ja "juoksupoika", joka pystyy nostamaan ja siirtämään 50 tonnin painoisen kuorman. Sähkökäyttöisen ja etäohjattavan alustan maksiminopeus on viisi kilometriä tunnissa.


Etänä ohjattavan alusta on valmistettu Italiassa. Se saapui Olkiluotoon Porista perjantaina 11. elokuuta, ja palautettiin jälleen Poriin uudelleen testattavaksi ja säädettäväksi tiistaina 15. elokuuta. Alustaan yhteensovitetaan laitteita, tehdään erilaisia turvallistamistoimenpiteitä sekä asennetaan se skanneriin.

- Ajoimme sillä yhteensä reilut sata metriä 350 metriä pitkässä loppusijoitustunnelissa, työmaan tuotantolaitteiden yhdyshenkilönä toimiva Jari Isokorpi Posivalta sanoo.

- Laite toimi moitteettomasti ja odotusten mukaisesti. Tietysti pieniä huomiota vaativia asioita kirjasimme ylös.

Vekkulilta kuulostava laite

Isokorven mukaan Laite oli vekkulin oloinen, kun se ei sähkökäyttöisenä pärissyt ollenkaan, vaan ainoastaan piipitti.

ONKALOn operaattorit ohjaavat sitä aikanaan loppusijoituslaitoksen ohjaamosta kameran välityksellä, mutta sitä pystyy ajamaan kauko-ohjaimella myös laitteen vierestä.

Isokorven mukaan laite on hybridi, sillä sitä pystytään turvallisuussyistä ajamaan myös dieselillä. Laitteen latauspiste on ONKALOn teknisissä tiloissa.

Posiva on hankkimassa ONKALOon kaksi tällaista AGV-alustaa. Toisen päälle tulee loppusijoitustunnelin puskuriasennuslaite, toinen taas siirtää "juoksupoikana" tunneliin tavaraa kuten tunnelintäytössä tarvittavaa bentoniittisavea granulia ja puskureita.

Teksti: Pasi Tuohimaa
Kuva: Jari Isokorpi