ONKALO® tarjosi robottikulkijalle uudenlaiset testauspuitteet

25.8.2023

Loppusijoitustoiminnan sydämessä, yli 400 metrin syvyydessä sijaitsevassa ONKALO:ssa on nähty vuosien saatossa huima määrä insinöörien oivalluksia, mutta nyt kesäkuussa sinne saapunut ”robottikoira” oli ensimmäinen laatuaan. Sveitsiläisen ANYboticsin johtama tutkimusryhmä vieraili alkukesästä Olkiluodossa testaamassa nelijalkaisen ANYmal-robottinsa toimintakykyä maanalaisissa tiloissa.

‍ANYmal-robotin kehitystyötä on tehty jo hyvä tovi. ANYbotics-yrityksen juuret juontavat Sveitsin teknilliseen korkeakouluun EHT:hen. Oppilaitoksen tutkijaryhmä rakensi ensimmäisen nelijalkaisen robotin jo 2009 ja ANYbotics perustettiin tämän samaisen teknologian kaupallistamista varten vuonna 2016.

Uudenlainen ympäristö

Robotin englanninkielinen nimi ANYmal ei sinänsä yksilöi tarkemmin lajia, mutta ainakin koira lienee varteenotettava vaihtoehto. Jos sellaista tietoa nyt ylipäätään tarvitaan. Jotta lajinimitys olisi vielä sekavampi, niin Olkiluodon testissä käytetyn robotin nimi oli Donkey eli aasi. Nimen voi jollain tasolla ajatella kuvaavan robottia: jääräpäisesti se asteli reitillään antamatta ympärillä häärivien ihmisten häiritä menemistään.

Robotti käyttää ympäristön havainnointiin laserantureita sekä kameroita ja osaa paikallistaa oman sijaintinsa hyvinkin tarkasti. Yhdistämällä havainnointitiedot paikkatietoihin (kuten kartta tai alueen skannaustieto) se osaa suunnitella tarpeen tullen navigointireittinsä itsenäisesti.

Vaikka sveitsiläisrobotti onkin jo ehtinyt harjoitella vuorilla liikkumista ja kapuamista, maanalaiset tunnelit olivat sille uusi tuttavuus. ANYmal on suunniteltu autonomiseen toimintaan haastavissa ympäristöissä. Robotin liikkumiseen ONKALO tarjosi ainutlaatuiset puitteet: muualla maailmassa on kyllä tunneleita, mutta ei rakennettua maanalaista loppusijoituslaitosta.

Testi tehtiin akkukeston ehdoilla

Nelijalkainen alppimaan edustaja käyskenteli pitkin ONKALOn tunneleita noin 1,5 tuntia, nykyversion akkuvirta kun riittää vajaaksi pariksi tunniksi. Testissä mentiinkin akun ehdoilla. Tarkoitus oli kokeilla, millaisen matkan robotti pystyy kulkemaan ONKALO-olosuhteissa yhdellä latauksella ja että onko tunnelistossa sellaisia maaston muotoja, joissa robotti ei pystyisi etenemään.

Testiä varten robotti ”käveli” ensin suunnitellun reitin kauko-ohjauksessa, ja skannasi kartan itselleen sisäiseen järjestelmäänsä. Itse testissä robotti eteni skannatun reitin autonomisesti, tosin koko ajan näköyhteydessä tutkimusryhmään. Se oli myös joka hetki otettavissa etäohjaukseen esimerkiksi vaaratilanteessa. Robottiin oli ohjelmoitu erilaisia turvatoimintoja. Se esimerkiksi kiersi reitillä olevat esteet tietyn turvaetäisyyden päästä ja pysähtyi jonkin tullessa sen turva-alueelle.

Monenlaisia mahdollisuuksia

Tilaisuuden järjestelyistä vastasi Euroopan Ydinenergiajärjestö (EURATOM) yhdessä Posivan kanssa. Viranomaistahoa robottien käyttö kiinnostaa esimerkiksi siitä syystä, että robotti pääsee myös ihmisen ulottumattomissa oleviin paikkoihin esimerkiksi ydinmateriaalivalvonnan tarkastustöitä varten. Tällaisia ihmisille vaarallisia kohteista voisivat olla korkean säteilyn tilat tai vaikkapa voimakkaasti myrkylliset paikat. Robotti ei myöskään ole riippuvainen työajoista, joten se voidaan ohjelmoida tekemään tarkastuksensa vaikka hiljaisempaan yöaikaan.

Ydinmateriaalivalvonnan suorittaminen robotin avulla kiinnostaa myös Posivaa edellä mainitun syyn vuoksi. Robotti olisi aina paikalla, ja täten mahdollisesti käytettävissä lyhyemmälläkin varoitusajalla kuin että jouduttaisiin kutsumaan tarkastaja fyysisesti paikalle.

Robotille nähdään käyttöä myös pelastustoiminnassa ja teollisuudessa. Sitä voidaan varustella eri tehtäviin erilaisilla laitteille, kuten optisin- että lämpökameroin, mikrofonein, kaasun- tai säteilynilmaisimin. Painoa sveitsiläisrobotilla on noin 50 kiloa.

Ohessa videoAvautuu uuteen välilehteen robotista ONKALOssa.

Tekniset tiedot:
• pituus 930 mm
• leveys 530 mm
• korkeus 890 mm (470 mm makuulla)
• paino 50 kg
• IP67, täysi suojaus kosteutta ja pölyä vastaan
• Li-ion akku 932,4 Wh
• latausaika 3 h, pikalataus 100 min (70%)
• kävelynopeus 1,3 m/s
• pystyy ylittämään 300 mm leveän raon
• pystyy kävelemään maks. ±30° luiskaa pitkin
• voidaan varustaa zoom-kameralla, lämpökameralla, mikrofonilla ja valolla (maks 1895 lm)
• ei vaadi valoa autonomiseen toimintaan


Teksti: Ville Kulmala
Kuvat ja video: Tapani Karjanlahti