Kapselihissin kuormituskoe suoritettu onnistuneesti

23.4.2024

Kuormituskoe liittyy kapselihissin käyttöönottoon. Posiva toteuttaa sitä parhaillaan hyvässä yhteistyössä Säteilyturvakeskuksen (STUK) kanssa. Kapselihissi on yksi Posivan käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoittamisen kriittisimpiä ja tarkimmin valvottuja prosesseja.

Teksti: Pasi Tuohimaa

Kapselihissi roikkuu kuvassa köysien varassa hissikuilussa, 40 tonnin ja 125 prosentin staattisen kokeen kuormassa. Posivan kapselointilaitokselta lähtevän kapselihissin kuormituskoe on suoritettu onnistuneesti myös sen normaalikäytön eli 32 tonnin maksimikapasiteetilla. Siinä hissi ajettiin alas kapselien vastaanottoasemalle 450 metrin syvyyteen ja takaisin ylös.

- Hissi on nyt hyvin hanskassa. Testasimme sitä useammilla erilaisilla kuormilla, sillä loppusijoitettavat kapselitkin ovat eri painoisia. 32 tonnia on hissin maksimikapasiteetti, mutta testasimme hissin jarruja myös 110 prosentin dynaamisessa kokeessa hieman lyhyemmällä matkalla. Lisäksi toteutimme tuon kuvassa näkyvän 40 tonnin ja 125 prosentin staattisen kokeen, testauksesta vastaava Tommi Ristimäki Posivalta sanoo.

Kap­se­li­his­si 40 ton­nin ja 125 pro­sen­tin staat­ti­sen ko­keen kuor­mas­sa.


- Hyvin menivät molemmat. Staattisessa kokeessa hissiä nostettiin ylhäällä laiturilla hieman ylös ja pidettiin nostokoneen jarrujen varassa paikoillaan tunti.

Testeissä tarkkailtiin hissin yhteensä neljän nostoköyden käyttäytymistä kokeen aikana sekä hissin lukuisia turvatoimintoja. Hissin punnuksien asemaa seurataan enkoodereilla, jotka tulkitsevat köysien liikkumista ja muuttavat sen biteiksi.

- Hissin nostoköydet myös venyvät tällaisilla kuormilla. Venymistä tarkkailemme synkronointikytkimillä aina kun hissikori lähestyy asemaa. Näin täsmäytämme hissin paikkatiedot. Köysiä kiristetään sitä mukaa, kun ne venyvät, Ristimäki kertoo.


Myös kap­se­li­his­sin nor­maa­li­käy­tön eli 32 ton­nin mak­si­mi­ka­pa­si­tee­til­la teh­tiin ko­keet on­nis­tu­nees­ti.


Matka maan alle kestää 50 minuuttia

Posivan kapselihissi kulkee 0,4 metriä sekunnissa. Kun lasketaan kaikki siirtosekvenssiin kuuluvat vaiheet mukaan, niin matka kapselointilaitokselta maan pinnalta maan alle kapselivarastoon kestää noin 50 minuuttia. Meno on siis huomattavasti hitaampaa kuin Posivan henkilöhissillä. Henkilöhissin kulkunopeus on kahdeksan metriä sekunnissa ja matka-aika minuutti ja kuusi sekuntia.

Kapselihissin testaukset jatkuvat huhtikuun loppuun asti. Maanantaina 22. huhtikuuta alkoi hissin Production Trial Run, jossa hissi ajetaan viisi kertaa alas ja ylös niin, että ajoissa on erilaisia OL1:n ja OL2:n polttoainetta vastaavia kuormia ja myös tyhjää palettia.


Katso Posiva Oy:n animaatio käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoittamisestaAvautuu uuteen välilehteen