Tunnelintäyttöön liittyvät maanpäälliset testit on nyt suoritettu onnistuneesti
Posivan loppusijoitustoiminnassa viiletettiin taas ohi merkittävästä virstanpylväästä. Posivan loppusijoituksen tuotantolaitteiden testauksia varten vuokraamassa teollisuushallissa saatiin maaliin testi, jonka tavoitteena oli varmistua loppusijoitustunnelien täytön onnistumisesta. Testin läpimeno tarkoitti sitä, että siinä mukana olleet tunnelin täyttöjärjestelmän laitteet ovat nyt valmiita ONKALOon® siirrettäviksi.
Tunnelma oli aamupäivästä odottava. Testiä toteuttamaan ja seuraamaan oli saapunut noin 20 henkeä, sekä posivalaisia että alihankkijoita. Kaikilla oli tiedossa testin merkitys, sillä tämä oli järjestyksessään jo neljäs tunnelien täyttöön liittyvä testikerta – testi olisi onnistuessaan myös viimeinen.
Teollisuushalliin oli luotu ONKALOa simuloivat olosuhteet, ja onnistumisessa vaadittiin paitsi tiettyjen mittaustulosten saavuttamista, myös useamman eri koneen saumatonta yhteispeliä.
Tunnelintäyttö sijoittuu kokonaisprosessin loppupäätyyn
- Testissä oli mukana viisi erillistä laitetta. Purkuasema, siirtovaunu ja asennuslaite, sekä jälkimmäisten kahden osalta myös niiden liikutteluun käytettävät AGV-ajoneuvoalustat (Automated Guided Vehicle), listaa Eero Väisänen. Hänen rooliaan laiteintegraation projektipäällikkönä voi hyvin luonnehtia konepuolen orkesterinjohtajaksi.
Yhteistä laitteille on, että niistä kaikki vaaditaan loppusijoituksen tunnelintäyttöön. Eli siihen loppusijoitusprosessin vaiheeseen, jossa loppusijoituskapselissa olevakäytetty polttoaine on jo laskettu loppusijoitusreikään ja sen ympärille on asennettu puskurilohkot.
Tunnelin täyttö on moniesteperiaatetta ajatellen konseptin jälkipään kulkeutumiseste, Väisänen sanoo.
Tunnelintäyttämiseen käytetään loppusijoituksessa bentoniittisavea, jota siis nyt myös testeissä käytettiin. Bentoniitti on valikoitunut täyttöaineeksi ominaisuuksiensa vuoksi. Sen kuivatiheys on riittävä siihen, että se estää mikrobien elämisen ja liikkumisen.
Pölyasioissa jopa ylitettiin odotukset
Tarkalleen ottaen nyt kyseessä oli tunnelintäyttöjärjestelmän osalta neljäs testi. Tällä kertaa varsinaisena päätavoitteena oli, että tunnelille asetetut täyttövaatimukset saavutetaan.
- Testi suoritettiin kaikki vaatimukset täyttäen ja oikeastaan etuajassa. Meillä olisi ollut varapäiviä, mutta niitä ei nyt tarvittu, tyytyväinen Väisänen tuumaa.
Oikeastaan testeissä onnistuttiinjopa vähän yli tavoitteiden.
- Testien aikana syntyi hyvää kehitystä myös pölynhallintaan liittyen. Meillä kävi TVO:n työturvallisuusasiantuntija mittaamassa ilman laatua, ja tulokset olivat erittäin hyvät, hän kehuu.
Kuten todettua, koska testit ovat jo valmiit, olisivat laitteet teoriassa siirrettävissä Olkiluodon uumeniin jatkotestauksiin vaikka heti, Väisäsen mukaan tämä on kuitenkin suunnitelmissa vasta kesäkuussa.
- Meille jäänyt aika käytetään hyväksi tekemällä vielä navigoinnin ja automaation kehitystyötä. Kaikki mahdollinen harjoittelu on hyväksi, Väisänen tuumaa.
Tekstissä mainituista AVG-alustoistta voit lukea erillisen jutun tästä linkistä.Avautuu uuteen välilehteen
- Testi suoritettiin kaikki vaatimukset täyttäen ja oikeastaan etuajassa, sanoo laiteintegraation projektipäällikkö Eero Väisänen. Se tarkoittaa, että nyt täyttöön osallistuvat laitteet ovat valmiina ONKALOon siirrettäviksi.
Teksti ja kuvat: Ville Kulmala ja Juha Heine
Jaa somessa