Crossfitiä ja luontopolkuja
Jaana Palomäki laskee ydinjätehuollon kustannuksia ja nauttii vapaa-ajallaan metsästä

Teksti: Pasi Tuohimaa
Vanhempi asiantuntija Jaana Palomäki on Posivalla paljon vartija. Hänellä on työssään kolme päävastuualuetta: ydinjätehuollon kustannuslaskelmat, työ- ja elinkeinoministeriölle menevät ydinjätehuollon TEM-raportit sekä käytetyn polttoaineen kuljetusten ja siirtojen suunnittelu. Vapaa-aikanaan hän harrastaa crossfitiä monta harjoitusta viikossa sekä iloitsee aina, kun ihanat ystävät jaksavat raahata hänet luontopolulle ja metsään.
Palomäki täsmentää, että ydinjätehuollon kustannuslaskelmia eli kassavirtoja ja ydinenergialain (YEL:n) mukaisia varautumislaskelmia tehdään nimenomaan omistajille, Teollisuuden Voimalle ja Fortumille. Kassavirtalaskelmissa huomioidaan koko ydinjätehuollon elinkaari.
- Siis myös käytöstäpoisto ja sulkeminen sekä erilaiset layoutit ja tuotantosuunnitelmat, Palomäki muistuttaa.
Laskelmat päivitetään ja toimitetaan omistajille neljännesvuosittain. Varautumislaskelmia päivitetään vuosittain ja niissä arvioidaan kunkin vuoden loppuun asti kertyneen ydinjätteen jätehuoltokustannukset. Isompi päivitys tehdään molempien laskelmien osalta joka kolmas vuosi.
Miten laskea jotain, jota ei vielä ole?
Miten sitten tehdä kustannuslaskelmia asiasta, joka ei ole vielä edes alkanut? Miten kukaan osaa arvioida hintaa jostakin mikä on vasta paperilla?
Palomäki naurahtaa.
- Eivät laskelmat tietenkään ole täysin oikein. Ne tehdään tämän hetken parhaan arvion mukaan ja ne tarkentuvat tiedon karttuessa.
Miten noin isojen kustannuslaskelmien hommaan pätevöidytään?
Taas Palomäkeä naurattaa.
- Olen päävastuullisena tehnyt tätä jo vuodesta 2021. Sitä ennen Posivan legendaarinen Jussi Palmu hoiti postia. Ehdin opetella näitä hommia useamman vuoden Jussin kanssa.

Näkyy myös ulospäin
Palomäen kaksi muuta vastuualuetta, ydinjätehuollon raportit sekä käytetyn polttoaineen kuljetusten ja siirtojen suunnittelu, näkyvät myös ulospäin. Ydinjätehuollon toimintasuunnitelma tehdään kolmen vuoden välein ja toimintakertomus vuosittain, mutta käytetyn polttoaineen tulevia kuljetuksia ja siirtoja vasta suunnitellaan.
- Olkiluodossa käytetyn polttoaineen liikuttelu on polttoaineen siirtoa, Loviisasta aikanaan Olkiluotoon tuodaan käytettyä polttoainetta kuljetuksella, Palomäki täsmentää.
Polttoainekuljetukset ovat tulevaisuudessa iso asia, josta keskustellaan varmasti julkisuudessakin. Palomäen mukaan kuljetus Loviisasta Olkiluotoon voidaan toteuttaa kahdella tavalla; maanteitse tai merikuljetuksena.
- Ulkoinen yritys tekee meille paraikaa maantiereittiselvitystä. Merikuljetus voitaisiin toteuttaa esimerkiksi ruotsalaisilta vuokrattavalla, juuri tähän tarkoitukseen suunnitellulla laivalla. Tosin meidän pitää hankkia oma, Loviisan polttoaineelle sopiva kuljetussäiliö, Palomäki sanoo.
- Palomäki on kiitollinen siitä, että kuljetusten suunnittelussa on mukana ihmisiä Fortumilta. Myös Ari Maarni Posivalta on mukana tässä työssä. Loviisasta piti tulla alun perin käytettyä polttoainetta Olkiluotoon vasta vuonna 2041, mutta heidän käytetyn polttoaineen varastonsa tulee täyteen jo 2037. Loppusijoitus pitää aloittaa ennen sitä. Päivä tulee vastaan yllättävän nopeasti.
Takaisin palautumiseen

Mutta onneksi vapaa-aikana työn vastapainona toimivat crossfitit ja luontopolut. Myös kolme lasta, kaksi lukiolaistyttöä ja 9-vuotias poika, pitävät Palomäen tarvittaessa hyvin irti työpaikan laskelmista.
- Pitkään sanoin, että oma harrastukseni on lasteni harrastukset. Hirveän iloinen olen siitä, että oma poika päätti aloittaa suunnistuskoulun. Pääsen näin myös hänen kanssaan metsään ja luontopoluille.
Palomäki sanoo myös lukevansa ja kuuntelevansa ahkerasti kirjoja. Niissä ei ole paljon vartiointia eikä raskaita laskelmia – ne ovat Palomäen omien sanojen mukaan ”todella kevyttä kirjallisuutta”.
Jaa somessa