Ensimmäinen loppusijoituskapselin valuaihio lähtee tuotantoon

24.6.2025

Siinä se on, Posivan ensimmäinen kuparinen valuaihio, josta lähdetään muokkaamaan oikeaa loppusijoituskapselia tuotantoon. Posiva otti jälleen merkittävän askeleen kohti käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksen aloittamista, kun sylinterimäinen mahtava valuaihio saatiin onnistuneesti valettua juuri ennen juhannusta.

Ensimmäinen valuaihio on vihdoin valmis. Tuoreeltaan massiivista kuparivalannetta katsastavat Posivalaiset laadunohjausinsinööri Teppo Uusi-Uola, kapselin järjestelmävastaava Terhi Glas ja kapselin valmistusvastaava Jouko Lammi. 

Ensimmäinen kuuden kappaleen valukampanja on aloitettu Luvatalla Porissa. Myös Säteilyturvakeskus (STUK) on paikalla valvomassa valuja.

Valuaihio valmistui yhden työvuoron aikana. Valusta otettiin alustava näyteanalyysi, jonka jälkeen sille tehtiin mittaukset ja punnitus. Tämän jälkeen valu siirtyy sahaukseen, jossa valusta sahataan alku ja loppupää määrämittaan sekä viralliset näytesiivut materiaalianalyysiä varten. 

- Hyvä valulaatu on tärkeää kapselin myöhempiä tuotantovaiheita varten. Valulaatua ja sen käsittelyä on kehitetty uusilla investoinneilla valimossa. Yksi tärkeimmistä saavutuksista on ollut valun halkaisijan kasvattaminen suuremmalla valukokillilla, kapselin valmistusvastaava Jouko Lammi Posivalta sanoo.

Valuaihiossa 17 tonnia kuparia

Sahauksien jälkeen valuaihio lähtee valun pintojen koneistukseen. Koneistuksen jälkeen määrämittaan koneistetulle valuaihiolle suoritetaan NDT-tarkastukset (non destructive testing); visuaalinen- ja tunkeumaväritarkastus.

Valun lopputarkastuksessa Posiva tarkastaa valun ja siihen liittyvän dokumentaation. Hyväksytyn tarkastuksen jälkeen valu pakataan kuljetusta varten lähetysvalmiiksi, jonka jälkeen se on valmis toimitettavaksi putken valmistajalle.

Valuaihion lähtöpaino on yli 17 tonnia kuparia ja sen lopullinen toimituspaino putken valmistusta varten on noin 12 tonnia.

Valuaihiosta valmistettava kupariputki ja siihen hitsattavat kuparipohja ja -kansi muodostavat viiden sentin vahvuisen tiiviin kuparikapselin, joka toimii loppusijoituksessa korroosioesteenä valurautaiselle kapselin sisäosalle, johon sijoitetaan 12 polttoaine-elementtiä.

Yli 17 tonnia painavasta kuparisesta valuaihiosta on sahattu näytepala materiaalianalyysiin.

Teksti ja kuva: Pasi Tuohimaa