Posiva sai STUK:lta luvan loppusijoitustunnelien täyttömateriaalin valmistukseen

27.5.2025

Posiva on saanut viranomaiselta luvan käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitustunnelien täyttömateriaalin eli oikean koostumuksen omaavan bentoniittisaven valmistukseen. Kyseessä on ensimmäinen oikea tekninen vapautumiseste, jonka tuotanto päästään aloittamaan.

Valmiudessa tunnelitäyttömateriaalin tuotantolaitos on ollut jo muutaman vuoden. Nyt pidetyssä tuotantolaitoksen aloituskokouksessa katselmoitiin loppusijoitustilojen täyttömateriaalin valmistusvaiheen lähtötiedot yhdessä valmistajan (Lux Mineral Services, LMS) kanssa ja todettiin valmistuksen edellytyksen olemassaolo.

Ku­vas­sa va­sem­mal­ta oi­keal­le tuo­tan­to­pääl­lik­kö Pau­lus Heik­ki­lä (LMS), laa­tu­pääl­lik­kö Pon­tus Ny­bergh (LMS), jär­jes­tel­mä­vas­taa­va Mika Nis­ka­nen (Po­si­va), val­mis­tus­vas­taa­va Ralf Lam­min­mä­ki (Po­si­va) sekä laa­du­noh­jauk­sen edus­ta­ja Tep­po Uusi-Uola (Po­si­va).


Heti aloituskokouksen perään Säteilyturvakeskus (STUK) piti aloitusvalmiustarkastuksen, jossa se totesi Posivan voivan aloittaa tunnelitäytön valmistuksen ensimmäistä loppusijoitustunnelia varten.

- Tämä on tärkeä virstanpylväs Posivalle, sillä monista loppusijoituksen eristämisen teknisistä vapautumisesteistä tämä on ensimmäinen, joka voi nyt viranomaisen luvalla lähteä tuotantoon, puskurin, täytön ja sulkemisen järjestelmävastaava Mika Niskanen Posivalta sanoo.

4 000 tonnia raakamateriaalia odottamassa

Posivan ”savitehdas” sijaitsee teollisuusalueella läntisessä Suomessa turvallisesti muun teollisen toiminnan lomassa. Savitehtaassa eli niin sanotussa täyttögranulin tuotantolaitoksessa on tällä hetkellä noin 4 000 tonnia täytön raakamateriaalia odottamassa prosessointia. Prosessointi alkaa touko-kesäkuun vaihteessa ja tunnelitäyttömateriaalia valmistetaan arviolta tämän vuoden loppuun.

Seuraavat suuret etapit tunnelitäyttömateriaalilla ovat valmiin täyttömateriaalin rakennetarkastus valmistuksen jälkeen sekä jo aikaisemmin tuotetun, koekäyttöön valmistetun ja rakennetarkastetun, savierän asennus. Nämä alkavat, kun Posivan koekäyttö seuraavaksi siirtyy maan alle.

Olkiluodon ONKALO®ssa suoritettavassa koekäytössä testataan koko loppusijoitusprosessi käytetyn ydinpolttoaineen kapseloinnista aina kapselin asennuksesta loppusijoitusreikään ja tunnelin täyttöä ja sulkemista myöten. Lyhyessä koetunnelissa on tosin ainoastaan neljä reikää, ja kapseleihin pakataan oikean käytetyn polttoaineen sijaan dummy-elementtejä.

Teksti: Pasi Tuohimaa, kuva Antti Mustonen